Livet med Lowe

Detta är min berättelse om hur det är att få ett barn, ett prematurbarn. Hur livet på kort tid kan vändas helt upp och ned. Välkommen att följa mig och min älskade familj!

Lowes start

Publicerad 2014-08-01 14:06:00 i Allmänt, Livet, barn, familj, prematur, tankar,

Att man kunde föda/ födas för tidigt var ju självklart något man visste om. Men att det lilla liv man bar inom sig skulle komma 15 veckor för tidigt var verkligen inget vi hade med i planeringen.
 
Men nu var han här och låg i sin kuvös med en respirator ner i lungorna, via näsan. 
Allt vi skulle göra denna sommaren var bara att försöka tänka bort.
Båten som renoverades för att kunna vara gravid på med en fungerade toalett och en förpik så jag lätt skulle kunna hopp på och av.
Traditionen på kusten, ja allt man trodde man skulle kunna hinna med försvann i ett nafs.
 
 
Nu hade vi fått den sötaste lilla groda man kan tänka sig. Så liten men ändå så komplett, vår älskade lille Lowe!
 
Att resan skulle bli som en bergochdal bana kunde man tänka sig men hur djupa dalarna och höga topparna skulle bli var något som inte ens fanns i fantasin.
 
Vi fick komma till Neonatalavdelningen, 316, på Östra Sjukhuset, hur mycket vi ville och orkade förstås.
 
Vi lärde oss att mata detta lilla liv med en spruta eftersom det förutom en tub (respirator) satt en sond ner i magsäcken också den via näsan. Till en början fick han 2 ml var tredje timma.
Var tredje timma skulle han även vändas, från sida- mage- sida, eftersom de är så mjuka och ömtåliga i huden så får de lätt liggsår. Skon han ligger i och örngott m.m var tvunget att ligga helt slätt då de annars ger märken på hans tunna hud.
 
Innan Lowe kom ut förklarade barnläkaren om skador barnet kunde få om de föddes för tidigt. Mina tankar hade dock endast fastnat vid "komma efter.. koncentrationssvårigheter."
Men oj, så fel jag hade och vad lite jag lyssnat.
 
Det var dags med undersökningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katrin och lille Lowe

Detta är min berättelse om hur det är att få ett barn, ett prematurbarn. Hur livet på kort tid kan vändas helt upp och ned. Välkommen att följa mig och min älskade familj!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela